13 Mayıs 2014

Evde Okul Okulda Kalite/Ahmet Maraşlı



Maalesef anne babalar, telaş ve acele içinde günlük işlerinin peşinde koşmayla uğraşmakta ve çocuklar güzel şeyler yapıp belalardan uzak kaldıklarında onları ödüllendirmeyi unutmaktadırlar. Bunun yerine, çocukları yanlış bir şey yapana kadar beklemekte ve o zaman onlara olumsuz ilgi göstermektedirler. Aslında bu metot, ebeveynin ilgisini çekmek için çocukları yanlış davranmaya itmektedir. (s:45)

Allah sevgisi ve ahiret inancı, çocuğun hayata daha ümitli, güvenli ve seven gözlerle bakmasını sağlar. Kendisinin ve sevdiklerinin öldükten sonra yok olmayacağını, onlarla yine beraber olabileceğini bilmesi, hayatın kaçınılmaz acı ve sıkıntıları karşısında çocuğa dayanma gücü verir ve en güzel sığınak; onu iyi davranışlara yönlendirmede de en kolaylaştırıcı ve en değerli teşvik edici unsur olur. (s:104)

'New Jersey'deki Vineland Eğitim Okulu'nda Psikolog Dr. Henry H.Goddard 'ergograf' olarak adlandırdığı bir aygıt kullanarak yorgunluk ölçerdi. Yorulmuş çocuklar bir miktar övgü ve takdire tabi tutulduklarında, ergograf enerjide ani bir sıçrama gösterirdi. Çocuklar eleştirildiği ve cesaretsizliğe itildiğinde ergograf da fiziksel enerjilerinin birdenbire düştüğünü haber verirdi. Yani bilim, övgünün gücünü açıklayamasa da, onu ölçebilmektedir.' (s:120)

Çocuklarıma Sık Söylediğim Bazı Sözler
Büyük düşün, ama sakın büyüklenme.
Başkalarına merhamet etmeyene Allah merhamet etmez.
Şaka bile olsa yalan söylemeyin.
İyi niyetli, pırıl pırıl, melek gibi bir insan olun.
Ben sizin kalbinize toz bile konmasını istemem. (134-136)

Ben, çocuklara kitap okumayı sevdirmedeki önemli yollardan birini, bir babanın çocuğuna okuma zevkini nasıl verdiğini, bir çocuk eğitimi kitabında değil, bir tefsir kitabının 'ithaf' bölümünde gördüm. Prof.Dr.Bekir Karlığa şunları söylüyor:
'Bu çalışmayı, çocuk yaşlarda bana, çok sevdiği İsmail Hakkı Bursevi'nin Ruh'ul Beyân'ını okutarak, tefsir zevkini tattırmaya çalışan rahmetli babam Besnili İbrahim Hoca'nın ruhuna minnet ve hürmetle ithaf ediyorum.' (s: 198)

Ülkemizde, hızlı okumanın önemini erken fark edenlerden, rahmetli Adnan Kahveci bir röportajda şunları söylüyor: 'En iyi okul, insanın kendi kendini yetiştirmesidir. Çok okuyan bir insanım. Ayrıca hızlı da okurum. 200 sayfalık bir kitabı yarım saatte bitiririm.'
Bundan anlaşılan, Adnan Kahveci'nin dakikada yaklaşık 2000 kelime okuduğudur. (s:208)

Bir ülkenin güçlü bir cumhurbaşkanı, çocukluk ve gençlik yıllarıyla ilgili olarak şunları anlatıyor:
'Biz üç erkek kardeş, henüz ilkokul sıralarında iken gazete okumaya başladık. Annem her sabah hepimizden önce kalkar, gazeteleri okur ve çok önemli yazı, yorum ve makaleleri kesip büyük bir panoya iğnelerdi...Biz kalkar, elimizi yüzümüzü yıkar ve panonun önünde on on beş yazıyı okuduktan sonra kahvaltı yapmaya hak kazanırdık. Bu hal, üniversite bitene kadar sürdü. (s:324)

(Timaş Yayınları, 2012, 352 sayfa)

KİTABIN ARKA KAPAĞINDAN:

“Sanırım 1992’deydi. Birgün Cağaloğlu’nda bir kitapçıya girmiş ve çocuklarım üzerinde evde uygulamaya çalıştığım şeyleri birkaç cümleyle özetleyerek, “Çocuk yetiştirme üzerine, şu şu özelliklere sahip bir kitap var mı?” diye sormuştum. Kitapçı bana, “Beyefendi, siz bu anlattıklarınızı kitap hâlinde yazsanız da bassak!” deyince, böyle bir cevap beklemediğim için şaşırmıştım. Bu kitabı yazmamdaki ilk teşvik bu oldu ” diyerek anlatıyor Ahmet Maraşlı kitabın öyküsünü.
“Yazının gelişinden de anlaşılacağı üzere, ben bu çalışmaya kitap yazmak için başlamadım. Gelişen, değişen dünya şartları karşısında çocuklarımı onlara ayak uyduracak şekilde, hatta yapabilirsem, -ki asıl hedefim o- çağın önüne geçmeleri için yetiştirmeye gayret etmek ihtiyacını hissettim. Okullarda ve eğitim sistemindeki göz ardı edilemeyecek yetersizliği gördüm. Arzuladığım hedefe ulaşmak için düşünmeye, programlar üretmeye, her şeye bir de o gözle bakarak uygun malzemeler aramaya, araştırmaya başladım. Sonunda çeşitli vesilelerle bu çalışma ortaya çıktı” sözleriyle özetliyor amacını...
Eğitim alanında çeşitli araştırma, inceleme, yazı çalışmaları yanında eğitim seminerleri de veren 4 çocuk babası Ahmet Maraşlı; “Evde Okul, Okulda Kalite “ eserinde kendi çocuklarına bizzat tatbik edip kayda değer başarılara ulaşan teknikleri, evde ve okulda verilecek eğitimle ilgili uygulamaları anlatıyor. Düşünen, üreten, hayatta ayrıntılara ve problemlere takılmadan yol alabilen nesillere ulaşmak üzere atacağınız adımda sizlere rehberlik ediyor. Hikâyeler, hayattan alınan uygulamalar, resim ve karikatürler, düşündürücü vecizler ve şiirlerle zenginleştirilmiş "Evde Okul Okulda Kalite" evlerde çocuk yetiştirmeye boyut kazandırırken, okullarda da kaliteyi artırmayı hedefliyor.
Bir eğitimci sorumluluğuyla çocuklarının eğitimine başka anne babalardan kat kat fazla kafa yoran Maraşlı, kitapta kendi çocuklarına bizzat tatbik edip kayda değer başarılara ulaşan teknikleri, evde ve okulda verilecek eğitimle ilgili uygulamaları anlatıyor. Çocuğunu sadece eğitmek değil, aynı zamanda yetiştirmek, onu her yönüyle tanıyarak doğru yönlendirmek, verilmesi gereken değerleri ve başarıya götüren becerileri uygun bir şekilde aktarmak isteyen anne baba ve eğitimciler için gerekli alt yapıyı veriyor.
Karikatürize edilmiş olaylar, düşündüren hikâyeler ve farkındalığı pekiştiren veciz sözlerle zenginleştirilen "Evde Okul Okulda Kalite" orijinal fikirler, programlar ve uygulamalar sunuyor.
Bu uygulamalardan bazıları;
Düşünce Ufkunu Açma,
Okumayı Sevdirme Yolları,
Okuma çalışmaları,
Hafıza Teknikleri,
Ezber Çalışmaları ve daha fazlasını bulabileceğiniz bir kitap "Evde Okul Okulda Kalite"

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder