18 Şubat 2013

Çocuğun Manevi Eğitimi - Ali Çankırılı



İster ailede, ister okul öncesi eğitim kurumlarında olsun, çocuğun gelişim evreleri dikkate alınmadan yapılan dini eğitim amacına ulaşmadığı gibi, çocukta hatalı dini inanç ve tutumların gelişmesine yol açabilmektedir. Çocuklarına dini eğitim vermeye çalışan anne babalar elbette iyi niyetlidirler. Ancak doğru sonuç almak için iyi niyet yetmemektedir.
Hatalı tutum ve yanlış vasıtalarla doğru sonuca ulaşılmaz. Çocuklarına dini bilgi verirken anne babaların yaptıkları temel yanlışlardan biri yetişkin mantığı ile hareket etmeleridir. Peygamberimiz bir hadisinde: 'Çocuğu olan onunla çocuklaşsın,' buyuruyor. Bunun anlamı empatidir, kendini çocuğun yerine koyup onu anlamaya çalışmaktır. (s:10-11)



Yetişkin mantığının en belirgin örneği çocuk bir yanlış yaptığında, sure ezberlemede, namaz kılmada veya Kur'an öğrenmede isteksizlik gösterdiğinde onu Allah'la ve cehennemle korkutmaktır. Büluğa erinceye kadar çocuğa cehennem kapalı olduğu için, onu cehennemle korkutmak çok büyük haksızlıktır. Hiçbir çocuk, çocukları cehennemine atan Allah'a severek bağlanmaz. Bağlansa da bu ancak korkuya dayanan bir bağlanma olur. Peygamberimiz buyuruyor ki: Üç kişiden kalem kaldırılmıştır, yani onlara günah yazılmaz. "Uyanıncaya kadar uyuyandan, büluğa erinceye kadar çocuktan ve iyileşinceye kadar deliden kalem kaldırılmıştır." (s:11)



İnsanlık tarihinde ilk cinayetin kardeş kıskançlığı yüzünden işlenmesi bu konuyu ciddiye almamızı gerektiriyor. Kabil, babası tarafından sevilen kardeşi Habil’i o kadar kıskanır ki, kıskançlık ateşini ancak onu öldürerek söndürmeye çalışır. Hz. Yusuf’un kardeşleri de kıskançlık duygusuna yenik düşerler, gezmeye çıkarma bahanesiyle götürüp onu evlerinden uzak bir kuyuya atarlar. Ancak, Yusuf'un sabrı ve inancı sayesinde hikâye mutlu sonla biter... Anne babalara kardeş kıskançlığı yaşayan çocuğuna bu hikâyeyi anlatmalarını tavsiye ederiz.



Uzun hikâyeleri parçalara ayırarak anlatırsanız, çocukların merak duygusunu da tatmin etmiş olursunuz. Hikâyenin devamını anlatmadan önce, çocukla konuşun. "Sence hikâye nasıl devam etmiştir?" gibi benzeri sorular sorarak çocuğun duygularını açığa vurmasını sağlayın.
Aslında psikoloji bilen anne ve babalar, "hikâye tamamlatma" yöntemini kullanarak çocuklarının korkularını, sıkıntılarını, endişelerini ortaya çıkarabilir.(s:52)



(Zafer Yayınları, 2006, 184 sayfa)



IMG_1821

KİTABIN ARKA KAPAĞINDAN:



Bu kitabın gayesi, çocuğun maddi- manevi gelişim evrelerini dikkate alarak, ona doğru bir dini eğitim verebilmeninyollarını göstermektir.



Ne ihmale gelir, ne de ertelenebilir bir konu olan çocuk eğitiminin en önemli şubesi olan dini eğitim konusunda sizlere ışık tutabilmek amacıyla hazırladığımız bu kitabın,  gayesine ulaşmasını dileriz..

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder